Kategorinamnet aktietips innebär inte att det är köpråd, utan att jag skriver bara om vad jag investerar i och hur jag bygger min sparportfölj.
Allt ska ses som inspiration och inget annat. Beslutet och ansvaret för att köpa och sälja aktier är förstås ditt eget. Jag guidar och föreslår, men du avgör och gör din egen analys. Detta är inte aktietips i betydelsen rådgivning och alla aktier kan sjunka i kurs så vi förlorar delar eller hela beloppet.
Hernhags Utdelare. 2021 tipsade jag mina bokläsare om varför Evolution var en aktie där vi mycket hellre är ägare än kund. Här är strategin jag har bakom mitt innehav.
I Trenderna som gör dig rik på aktier skrev jag 2021 att: ”Evolution möter en kasinomarknad som exklusive pandemieffekterna till ca 90 procent är analog och till ca 10 procent är online.”
Sedan dess har det hänt en del, men online har fortsatt mycket kvar att ta från den analoga sidan.
”Långsiktigt växer andelen online mycket mer än den analoga sidan och ökar andelarna. VD Martin Carlesund tror att onlinekasino i framtiden står för 50–70 procent av totala marknaden.”
Får Carlesund rätt i det är Evolution bra på sikt med nuvarande värdering. Min strategi i aktien är att vänta ut högre tillväxt för bolaget i takt med att marknaden fortsätter att växa på bekostnad av de fysiska kasinona.
Risken är främst att något annat stort hinder ska dyka upp, som högre skatter och mer regleringar i kombination med problem i Georgien där många av Evolutions produkter drivs ifrån. Rapporter om personaluppror/missnöje i studion oroar.
Kommer bara Evolution upp på den tillväxt som marknaden för onlinekasinon historiskt sett visat upp på 12 procent är aktien billig. Kursen står i 17 gånger årsvinsten, vilket är klart lägre än tidigare. Hur nästa kvartalsrapport tas emot på marknaden är däremot en annan sak.
Jag behåller tills vidare mitt medelstora innehav i utdelningshöjaren Evolution.
Vill du läsa mer om Evolution och få ett hundratal andra bolagstips finns det i boken här (klicka på bilden):
Estea Omsorg har efter överbelåning och omstrukturering under sommaren 2024 betalat ut lite ränta, närmare bestämt 1,25% av nominellt belopp. Det är mer än vad det låter, men framöver är det osäkert hur det blir.
Det som finns kvar i Estea är innehavet i onoterade Slättö Core+ och makten när det gäller utdelningar finns där. Får Estea utdelning därifrån får vi som äger Esteas lån tillbaka lite av den ränta som fastighetsbolaget är skyldiga oss.
Finanserna är inget problem längre och verksamheten är på gott och ont mycket bredare nuförtiden. Namnet Estea Omsorgsfastigheter till trots.
Estea betalade ut 4% i ränta i juli 2024: Då kapitalandelsbeviset handlas i knappt en tredjedel av nominellt belopp motsvarar 1,25% på nominellt belopp tre gånger högre procentsats jämfört med det låga marknadspriset. Exempelvis 1,25% nominella 100000 kr blir 1250 kr, vilket delat på marknadsvärdet av de andelarna på 31000 kr ger en ränta på 4%.
Skulle Estea Omsorg till slut klara de ursprungliga 4% på nominellt belopp blir räntan mycket hög, men vi ska komma ihåg att efter omstruktureringen är en stor del av egna kapitalet borta så det lär man inte klara. I alla fall inte samtidigt som vi vid avvecklingen får tillbaka det nominella beloppet vi satsat.
I september förlängde man tiden löptiden på vårt kapitalandelslån med tre år till. ”…löptiden förlängs 3 år till 31 december 2027 med återbetalningsdag 30 mars 2028.” Det gör att Estea vinner tid att få tillbaka det kapital man har satsat. Sannolikt genom en exit från Slättö Core-fonden, gissar jag.
Med priser runt 30 för kapitalandelslånen innebär substansen vid halvårsskiftet på 53,40 kr att substansrabatt är hög som ett hus. Över 40 procent, vilket lockar mig. Trots allt därmed ändå läge att behålla eller möjligen även öka för oss som kan vänta länge.
AAK fortsätter att visa fina marginaler och rörelsevinsten var detta andra kvartal upp med 41%. Ännu ingen tillväxt för volymer och intäkter.
Axfood föll på en rapport med låg försäljningstillväxt på endast 1,2% under andra kvartalet. Dessutom resultatpress från många olika engångsposter och annat som går över med tiden. För långsiktiga är nedgången vi sett sedan toppen i april 2024 ett allt bättre läge som öppnat sig.
Bahnhof växte intäkterna med 9 procent under andra kvartalet. Rörelsevinsten steg lika snabbt. Per aktie ökade nettovinsten med 16 procent tack vare mer intäkter på nettokassan, så på så vis gynnas Bahnhof av höga räntor. Marknadsandelarna fortsätter att öka och främst i Finland har utlandsexpansionen kommit igång. Ett bra kvartal till, helt enkelt. Min enda oro är prissänkningen i Sverige mot nya kunder åtminstone på 500/500 Mbit/s.
Å andra sidan blir det lättare att få nya kunder med lägre pris och lägre marginaler. Men både prissänkningar och expansion till nya länder inklusive Tyskland borde kunna sänka marginalerna framöver och det skrev jag om här, i inlägget om Bahnhof och marginalerna 2024.
BTS har fallit på börsen en tid och andra kvartalet gav förvisso några procent i tillväxt. Vinsten steg däremot inte. Affärerna i Europa gick svagt detta kvartal. Direktavkastningen på 2 procent är den högsta sedan 2018. Det så kallade P/E-talet är samtidigt det lägsta sedan samma år.
Ework kom som förväntat med ett till svagt kvartal rent försäljningsmässigt. Intäkterna backade 5% medan rörelsevinsten steg imponerande 36% tack vare högre marginaler. Arbetet med kostnader och effektivitet via skalfördelar och automation verkar allt löna sig. Orderingången föll 10%, vilket enligt mig är det mest negativa i rapporten. Eworks utsikter är enligt rapporten gradvis bättre efterfrågan under resten av året och på helåret ska vinsten per aktie öka med över 30%.
Hexagon redovisade nolltillväxt för både försäljning och vinst per aktie under andra kvartalet. Jag hoppas efterfrågan tar fart här någon gång snart. Just nu möter IT-bolaget tuff marknad inom främst bygg och fordon.
Investors substansvärde var inklusive återlagda utdelningar upp drygt 20% vid halvårsskiftet, vilket var dubbelt så bra som börsindex. Det är nästan märkligt bra, då portföljen domineras av storbolag som Atlas och ABB, som står för 33% av substansen. Bra bolag långsiktigt, visst, men så bra?!
Lagercrantz växte intäkterna med 10% och rörelsevinsten ökade med 8% under kvartalet. Utan förvärv föll försäljningen 3%. Efter över all kursuppgång från årsskiftet får vi nog vara glada att inte kraven var högre ställda. Aktien gjorde nämligen ingen stor kursrörelse på rapporten och det är bra att bolaget står emot lågkonjunkturen och möter en ändå stabil marknad. Långsiktigt är detta ett fortsatt lovande bolag.
Latour rapporterade 7 procent högre orderingång för sina industribolag, medan intäkter och vinst sjönk i industrirörelsen. Substanspremien är nu höga 45 procent. Det kan vara en anledning att ta hem vinst och sänka risken om du ägt aktien länge och den börjar väga tungt i portföljen, men det är ingen anledning att sluta månadsspara för då håller du på att bygga upp en position över tid. Värderingen säger heller inte mycket alls om tajmingen.
Jag rensar friskt i min lilla nöjesportfölj efter ett dåligt år. Synden straffar sig? 🙂 Flera aktier kastar jag ut och ingen ny tillkommer.
Aktier som åker ut: Raketech har enligt årets första rapport till och med dragit tillbaka sitt eget utdelningsförslag. Känns inte som att ledningen har bra koll på utvecklingen då.
Embracer ska tredelas och jag vill invänta den uppdelningen innan jag eventuellt tar in någon del i nöjesportföljen igen.
Stillfront kastar jag också ut då försäljningen stått och stampat i för många år nu. Förlusterna har också kommit.
Aktier jag ökar i: Däremot ökar jag lika mycket i medelstora G5, Skistar och STG.
De tre minsta innehaven är Kambi, Storytel och MTG B, där överväger jag framtiden och ger aktierna ett år till.
Största innehaven nu är i särklass Haypp 27% och Evolution 20%.
Här är de kvarvarande innehaven i syndportföljen: Better Collective – affiliate inom gambling Evolution Gaming – leverantör av livekasinon G5 Entertainment – utvecklar och säljer mobilspel Haypp – återförsäljare av nikotinpåsar Kambi – leverantör av sportbetting MTG B – mobilspel Skistar – driver skidanläggningar STG – dansk cigarrtillverkare Storytel – ljudböcker
Från start är avkastningen bättre än vad det senaste året visar:
Nöjesaktier eller om du så vill syndaktier kan fortsatt löna sig över tid, tror jag. Hittills är jag inte nöjd med detta experiment i konsten att bygga sin egen aktiefond.
Nöjesaktieindexportföljen är lika liten som tillväxtaktiefonden. Någon procent av mitt aktiesparande på börsen helt enkelt.
Ren energi och vatten har haft ett tungt år och det är nu 11 aktietips kvar, det vill säga jag har 11 aktier kvar i denna lilla portfölj som jag förvaltar som en indexfond. Detta efter att tre aktier fått lämna indexet på årsdagen.
I min stora sparportfölj sålde jag finska bränslebolaget Neste i januari och nu på årsdagen av denna indexfondportfölj sålde jag även denna lilla post.
Jag kastar även ut Innergex, som halverade utdelningen i höstas. Vi får komma ihåg att min beskrivning av aktien var: ”Innergex Renewable Energy (INE) – grön el globalt (hög utdelningsandel)” Och tydligen har den höga utdelningsandelen visat sig vara för hög.
Jag säljer även Atlantica Sustainable Infrastructure efter uppköpsbudet.
Transalta har även tagit över Transalta Renewables via fusion, så det är en innehavsförändring som skett under det senaste året.
Istället har jag ökat i de minsta innehaven i Ren Energi och Vatten-indexet: Transalta, Middlesex Water, SJW Group, Brookfield Renewable och York Water. De minsta innehaven är de som gått sämst av de kvarvarande.
REVA-indexet har varit skräp i två år nu, vilket syns i ettåriga grafen och den från start för fyra år sedan. Endast det andra året (16 juli 2021 till 16 juli 2022) var riktigt bra.
2019-2020 var två fantastiska år för exempelvis Brookfield Renewable-aktien. Frågan är när det blir bättre igen för Grön energi och Vatten-sektorn. Sker det inte inom överskådlig tid får jag fundera på att lägga ned den här testportföljen.
De kvarvarande aktierna i REVA-portföljen: American States Water (AWR) – vattenverk med 67 år av utdelningshöjningar American Water Works (AWK) – vattenverk med 14 år av höjd utdelning i följd Brookfield Renewable (BEPC) – ren energi med stigande utdelning Canadian Utilities (CU) – energibolag (el och naturgas) som höjt utdelningen 52 år i följd Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital (HASI) – finansierar gröna projekt Middlesex Water – vattenverk som höjt utdelningen i 52 år Nextera Energy (NEE) – ren el globalt med 20 år av utdelningshöjningar i följd SJW Group – vattenverk med 56 år i följ av utdelningshöjningar Southern (SO) – energibolag som höjd utdelningen i 22 år TransAlta – grön energi och stigande utdelning sedan 2021. York Water (YORW) – vattenverk med aktieutdelning sedan 1816