Jag säljer Realty Incomes avknoppning Orion Office Reit

Fastighetsbolaget Realty Income har efter en fusion nu knoppat av sina kontorsfastigheter via bolaget Orion Office Reit. Det innebär ingen stor förändring för det kvarvarande bolaget.

Fastighetsbolaget Realty Income har efter en fusion nu knoppat av sina kontorsfastigheter via bolaget Orion Office Reit.

Det är nämligen en ganska liten post vi fått. Snabbt uträknat av mig motsvarar det ca 2 procent av mitt innehav i Realty Income.

Jag har tillräckligt med kontorsfastigheter via Castellum och W.P. Carey så därför säljer jag Orion Office Reit. Kanske säger avknoppningen att Realty Income inte tror på ”single tenent offices”, kontorsbyggnader med bara en hyresgäst.

Det behöver inte vara något fel på Orion Office Reits fastigheter och kanske studsar aktien upp snart efter att andra lika jag själv sålt av. Enligt skribenter på Seeking Alpha har den redan rasat men vi som äger den via nätmäklarna i Sverige ligger efter där. Vi får aktier senare än vanliga amerikanska aktieägare, för det hela går via en så kallad depåbank och det ligger vi långt efter i samband med avknoppningar.

Vi går mig veterligen helt miste om det Realty Income skriver: ”Since November 1, 2021, Orion shares have traded on a ”when issued” basis on the NYSE under the symbol ”ONL.WI.” The ”when issued” trading of Orion ended at the close of the market on November 12, 2021.”

Har någon sett en ONL.WI-aktie i sin portfölj under denna tid?

Långsiktigt känner jag inte för att öka eller behålla i denna nisch, då det finns intressantare bolag och med bättre riskspridning mellan branscherna. Jag säljer trots nedgången, jag har över 40 aktier i portföljen och innehavet utgör ca 0,05 procent av min utdelningsportfölj.

Mer än investmentbolag i Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Att få inspiration av innehaven i framgångsrika fonder är en bra idé. I en krönika nyligen tog jag några exempel från Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som inte direkt satsar allt i investmentbolag (länk öppnas i ny flik). Fonden har förutom i investmentbolagsaktier även satsat i ICA, Hexagon och Astra Zeneca. Det är inte så jag och många andra definierar investmentbolag.

En förklaring till det breda begreppet är att de klassar vissa förvärvsdrivna bolag av konglomerat-struktur som investmentbolag. Affärsvärlden tar upp bl.a. det i en lång artikel om Spiltan-fonden (länk öppnas i ny flik).

Å andra sidan finns det flera förvärvsdrivna bolag som inte är med i fondens portfölj. Hexagon är dessutom inte så särskilt mycket till konglomerat du frågar mig. Bico, Embracer och Evolution är tre kandidater att titta närmare på ur det perspektivet, men de aktierna kan falla på andra saker kanske.

På sista raden tror jag de stora kapitalinflödena till fonden tvingas förvaltarna att söka sig till fler bolag för att de inte ska styra kurserna. De lär på sikt inte stanna vid Indutrade och Lifco, utan dyka upp fler serieförvärvare där spretiga förvärvsbygget Storskogen är senaste inslaget.

Jag skrev i ett blogginlägg i maj att Spiltan Aktiefond Investmentbolag sannolikt inte skulle komma att äga Zalando-aktier. Istället spekulerade jag i att fonden skulle sälja inlösenrätterna som deras innehav Kinnevik delade ut eller åtminstone Zalando-aktierna efter att rätterna konverterats till aktier.

Jag har frågat Spiltan och fått svar av pressansvarige Niklas Larsson:
– Vi sålde teckningsrätterna till Zalando innan de konverterades till aktier.

Zalando är heller inte förvärvsdrivet eller något konglomerat, så på den punkten är det konsekvent agerat av fondförvaltarna.

Premiepensionsfonderna 2021

Mina fyra premiepensionsfonder får ligga kvar tills vidare. Det var ett år sedan jag möblerade om i fondportföljen och jag är nöjd med utfallet. Jämnviktningen jag hade då har på grund av olika kursuppgång ändrats något, men jag låter kursvinnaren löpa.

Här är premiepensionsfonderna 2021

Tundras Frontier Markets-fond har av någon anledning rusat ifrån sitt jämförelseindex på sistone. Den är därför största innehavet i min pensionsportfölj. Även de övriga tre fonderna står sig tillräckligt jämfört med sitt respektive jämförelseindex.

Från årsskiftet är kursuppgången för pensionsportföljen 26 procent.

Pensionsportföljen har via fonderna de fyra fokusområdena IT, säkerhet, reala tillgångar och frontier-marknader (Pakistan och Vietnam). Även om det är frestande att ta hem vinster och köpa något riktigt säkert är placeringshorisonten ännu så många år att det är lika bra att ta fortsatt höga risker. Det blir som bekant nyköp varje år när inarbetad premiepension fyller på depån.

Uppdatering 28 september 2021: Lade in kursutvecklingen från årsskiftet i ett stycke ovan.

Min kryptoportfölj augusti 2021

Mina första stapplande steg in i kryptovärlden är avklarade. Efter att ha varit skeptisk till bitcoin är det nu största innehavet i kryptodelen av mitt sparande.

Min portfölj inom kryptovalutor i augusti 2021.

Bitcoin utgör största delen plötsligt och här förklarar jag lite varför och hur jag tänkte när jag ändrade mig.

Se alla mina klipp på min YouTube-kanal.

Tidigare i veckan ökade jag en aning i bitcoin och ada. Kurserna verkar ha bottnat för tillfället i alla fall, även om det inte går att värdera de eller någon annan digital tillgång av detta slaget.

Totalt sett har jag som synes 0,46 procent av mina finansiella tillgångar (bostäder exkluderade) i kryptotillgångar. Även om framtiden är ljus för blockkedjor känns det i nuläget lagom stort. Det går inte att veta vilka smarta kontrakt som blir bäst och vilka kryptovalutor som kommer att gynnas mest.

Jag kommer att öka på mina positioner på sikt. Sannolikt blir det främst via vanliga börsnoterade sparprodukter med exponering mot kryptovärlden. Jag hör att vissa inte kan köpa via till exempel Coinbase eller inte kan ta ut pengar därifrån. Det gick bra för mig, men vad vet man.

Valour Cardano ger exponering mot kryptovalutan ada, men från bolagets mejl för pressfrågor press@valour.com fick jag tidigare i somras bara en grundläggande motfråga från signaturen ”R”. Det imponerar inte om vi säger så, men de har en helt ny presskontakt nu så jag försöker få svar igen. 🙂

Jag vill veta lite mer om bolaget så jag vet vilken motpartsrisk jag tar genom att köpa den börslistade skuldsedeln Valour Cardano. Jag återkommer förhoppningsvis framöver.

Uppdatering 20 november 2021: Jag har inte fått något svar från Valour på mina frågor, men Trijo News fick det av deras svenske grundare Johan Wattenström (länk öppnas i nytt fönster).
Uppdatering 3 mars 2023: Nu har jag fått svar från Valour, läs allt om det här.

Ny stor uppgång även andra året för syndaktierna

Min portfölj med nöjesaktier steg med 32 procent under det andra året. Det i sig är en bra avkastning, men det är klart sämre än börsindexet OMXSGI som rusade 50 procent under samma period, 5 augusti 2020 – 5 augusti 2021.

Totalt sett har syndaktierna ändå utklassat börsen, då första året för nöjesportföljen gav 64 procentenheter bättre avkastning än börsindexet.

Du kan följa detta aktieindex på min bygg din egen aktiefond-sida där jag har mina olika aktieportföljer av detta slag.

All användning av ordet avkastning i denna text avser totalavkastning, det vill säga där utdelningar ingår och återinvesteras.

Min portfölj med nöjesaktier steg med 32 procent under det andra året. Det i sig är en bra avkastning, men det är klart sämre än börsindexet OMXSGI som rusade 50 procent under samma period, 5 augusti 2020 - 5 augusti 2021.
Det såg länge ut som att mina syndaktier skulle utklassa börsen även under andra året. Under sommaren har spelsektorn vikt ner sig totalt. Långsiktigt känns det ändå helrätt att äga dessa bolag.

Två flaskor sprit blir en – fusionen mellan Altia och Arcus

Sammanslagningen mellan Altia och Arcus innebär att Arcus kommer att försvinna in i Altia. Syndaktieportföljen kommer därför att fortsatt ha ett spritbolag, men jag väljer att sälja Arcus innan jag får Altia-aktier för portföljinnehavet. Det räcker med den lilla posten i Altia (som kommer att heta Anora Group senare i år), det är ju ingen supertillväxt i spritsektorn och framförallt vill jag ha 15 bolag i portföljen och inte 14.

Nöjesportföljens exponering mot sprittillverkare nästan halveras via denna transaktion, vilket innebär att ett segment som underpresterat får minskad vikt.

Nya aktien i syndaktieportföljen

Catena Media blir den nya syndaktien i ”fonden”. Affiliatebolagets organiska tillväxt fick ett rejält uppsving under första kvartalet (länk till rapporten i PDF). Tillväxten är inte det enda som är tillbaka, utan även lönsamheten har kommit åter. Då regleringen i USA får marknaden där att öppna känns det rätt att lägga in detta affiliatebolag i syndaktieportföljen. Det finns mycket tillväxt att ta av där.

På risksidan hittar vi i första hand den stenhårda konkurrensen när det gäller att ranka högt på Google. Det behövs för att driva trafik till sajterna och därmed kunna driva trafik till gamblingoperatörerna.

Portföljen får därmed ökad exponering mot gambling, men står fortfarande utan gamblingoperatörer.

Nyemissionen i MTG

I MTG som hade nyemission i februari utökade jag antalet aktier via ca en tredjedel av antalet teckningsrätter som jag fått. Varje 12 teckningsrätter kunde teckna 5 nya aktier för 90 kr styck. Resten av teckningsrätterna fick Nordnet sälja.