Behöver du tur för att bli rik?

Konsten att leva ett rikt liv och hur man kan bli rik är något som vi kan diskutera om exakt hur det ska gå till. I det ämnet är det en sak i Cristofer Anderssons bok Mer Börspsykologi som jag inte alls håller med om. Där hävdar författaren nämligen att du behöver tur för att bli rik.

Det är i kapitlet Knockad av slumpen som jag hittar detta nedan, vilket går tvärtemot vad forskning visar.

Behöver du tur för att bli rik? Konsten att leva ett rikt liv och hur man kan bli rik är något som vi kan diskutera om exakt hur det ska gå till. I det ämnet är det en sak i Cristofer Anderssons bok Mer Börspsykologi som jag inte alls håller med om.
Behöver du tur för att bli rik? Författaren Nicholas Taleb verkar tro det enligt boken Mer Börspsykologi.

Det författaren Taleb raljerar över är alltså att hårt slit, motivation och en obotlig optimism skulle vara likvärdigt med framgång. Att bland annat forskarna som skrivit boken Millionair next door glömt(?) behovet av tur. I och för sig finns det de som arbetar hårt hela livet utan att bli rika eller höginkomsttagare, men det är inget bevis.

Alla vi som läst boken vet att det inte alls enbart handlar om hårt arbete, slit, optimistisk syn på sin sak och förmåga. Det handlar istället om att forskningen visar att det är din livsstil som avgör om du blir rik eller inte.

Lever du ett liv där du lär dig mer saker hela tiden, umgås med andra som vill lyckas, sköter din hälsa (och inte arbetar halvt ihjäl dig) och konstant investerar så kommer du att bygga upp en nettoförmögenhet. Det är om detta som de inledande kapitlen av vår bok Den enkla vägen bli rik och fri med aktier handlar om. Där förklarar jag även hur du skapar tur åt dig själv.

Våra källor till forskningen är inte enbart forskarna Stanley & Danko, utan även flera andra inom ämnet framstående personer. Alla kommer intressant nog fram till ungefär samma saker.

Det jag kan hålla med om är att vi alla behöver avsaknad av direkt otur för att tjäna mycket pengar och bli rik. Livstragedier, vara född i ett land som inte respekterar privat ägande eller i fel tidsepok i mänsklighetens historia, etc, kan göra det mer eller mindre omöjligt. Det är tur att vi lever i det moderna Sverige och inte i en krigszon på medeltiden, men i de liv vi har i västvärlden behöver vi bara avsaknad av otur för att lyckas.

Däremot tror jag inte att vi behöver så oerhört mycket tur om vi bara har tid att följa ”formeln” i boken. Det handlar mer om att ha tid och disciplin. Och en bra aktiestrategi och god börspsykologi förstås. 🙂

Bokrecension av Min vinnande väg bli rik på aktier – andra sträckan

Arne Talvings bok Min vinnande väg bli rik på aktier – andra sträckan är full av konkreta tankar, tips och råd för hur du ska lyckas slå börsindex över tid. Vissa kapitel bygger på författarens egen research och den imponerar i sin ambition.

Talvings aktiefilosofi bygger mycket mer på kurstrender och tajming än vad mina aktiestrategier gör, även om jag använder mig mer och mer av det här med att titta på olika trender. Rätt hanterat kan det vara oerhört kraftfullt.

Min vinnande väg bli rik på aktier - andra sträckan. Arne Talvings andra bok som ensam författare.
Min vinnande väg bli rik på aktier – andra sträckan. Arne Talvings andra bok som ensam författare. Signerade ex finns hos förlaget (länk öppnas i ny flik)

Det finns flera inslag i boken som är mycket konkreta när det gäller trendvändningar, exempelvis när tillväxten stannar av för ett tillväxtbolag och aktien rasar.

Sammantaget är det en riktigt bra aktiebok. Ambitionsnivån när det gäller kapitel 21 om köprekommendationer är bland det högsta jag sett inom aktieböcker. Den mängd research som ligger till grund för det kapitlet och även kapitel 15 om kursreaktioner efter kvartalsrapporter är omfattande.

Själv följer jag aldrig sälj- eller köprekommendationer, utan jag använder analyserna till att ta reda på om aktien passar in i min portfölj, om verksamheten är i en framtidsbransch, hur bolaget står sig i konkurrensen, konjunkturkänsligheten och alla andra förutsättningar. Just jag har därför ingen stor användning eller intresse för den imponerande statistikmassan om sälj- och köprekommendationerna.

Ett fåtal saker kan jag anmärka på. Värderingarna och nyckeltalen med P/E och P/S i kapitel fyra kanske är lite väl tekniska att läsa.

Nyss nämnda kapitel 15 är förvisso intressant om kursreaktioner efter kvartalsrapporter, men mycket av statistik är lite för detaljerad för mig. Jag hade önskat enklare och tydligare tumregler att navigera ifrån och praktisera. Mer i stil med att på åtta veckors sikt förblir tydligare vinnare vinnare och tydliga förlorare förlorare.

En detalj på mitten av sidan 35 är att står att:
”Avtar tillväxten så minskar vinsten om inte vinstmarginalen kan kompensera för detta.”
Då antar jag att Arne Talving menar att om försäljningstillväxten avtar så minskar även vinsttillväxten. Ett bolag som växer allt långsammare kan fortfarande öka vinsten även om marginalen är oförändrad. Någon kompensering för att behålla vinsten i absoluta tal behövs inte om det är tillväxttakten för intäkterna som minskar. Om däremot försäljningen minskar i absoluta tal måste marginalerna kompensera (stiga) i motsvarande grad.

Uppdatering 4 januari 2022: Disclaimer – Jag har tidigare skrivit en bok med Arne Talving, medverkar i samma aktiepodd samt har umgåtts privat.

När Google Adsense inte håller måttet tekniskt

Nu är det dags att göra en kort analys av Alphabet-aktien. Först kommer mina senaste erfarenheter av annonsnätverket Google Adsense, vilket är intressant om du själv använder Adsense på din sajt. Annars kan du läsa och skratta åt mitt elände.

Jag har inga Google Adsense-annonser på Hernhag.se längre, men nu när jag bytt till AB fick jag för mig att ändra till företagsuppgifterna på Adsense-kontot. Det visade sig vara omöjligt.

Google Adsense verkar ha tappat kvalité inom både teknik och support.

Eventuella annonsintäkter som jag kan få i framtiden på eventuella andra sajter ska betalas ut ska till mitt nyanmälda konto, tänkte jag. Google Adsenses rutiner för att bekräfta kontot fungerade inte trots att jag följde de enkla instruktionerna.

För att bevisa att det är mitt konto som jag anmält skulle jag precis som tidigare få ett minimalt belopp insatt och sedan logga in på Adsense och berätta hur lite det var. Denna tjänst fungerade inte rent tekniskt.

Google Adsenses teknik inte håller måttet. De skickar ett belopp, men det går inte att bekräfta det på kontot.

Adsense skickade mig 0,51 kr och att via en rullgardinsmeny (drop down menu) välja på ett belopp upp till 0,35 kr går inte. Om 0,35 kr är max är det som alla utom Google Adsense kundtjänst förstår omöjligt att fylla i 0,51 kr.

Google Adsenses teknik inte håller måttet alls när det gäller bankkonto och bekräftandet.

Instruktionerna på sajten var solklara och när de inte fungerar för att Google Adsenses teknik inte håller måttet måste jag mejla. Efter mycket letande hittar jag till slut epostadressen adsense-support@google.com. Tyvärr var detta som att prata med en papegoja eller telefonsvarare.

– Ni skickar det beloppet och sen ska jag berätta vilket belopp UNDER 0,35 SEK ni skickat trots att jag fått ett som är HÖGRE än det. Ni begär det omöjliga. Hoppas därför ni/vi kan bekräfta/verifiera mitt bankkonto på annat sätt.
– Please look for a deposit of less than SEK 0.35 on or around Oct 12, 2021. Please complete the bank account verification process you are required to select the amount that was requested and click Verify.
– Thank you, but on October 14 you sent me 0,51 SEK and NOTHING below 0,35 SEK. That is the problem here! See attached screenshot on what you sent to my bank account.
– We checked our internal records and it appears like this transaction was successful. With this, kindly ask the customer to recheck his or her bank statements for bank account XXXX for an amount around 1 USD or equivalent. If not found, please advise the customer that he or she can follow it up with his or her bank using reference number GG102MEOV0. For more information, please ask the customer to check this page.”
– ”In the drop-down menu, select the test deposit amount that you received in your bank statement.”How can I ever verify an amount that is too high? The amount from the successful transaction is NOT in the drop down menu, so how do I verify that?
– The payment team replied ”We checked again the AdSense account pub-xxxxxxxx and confirmed that there was a test deposit successfully initiated on 12 Oct 2021. However we can’t see in our trade any disbursement amounting to 0,51 SEK. 

Jag uppmanades att kontakta min bank för att hitta den enda trasaktionen jag hade på hela veckan. Som om det skulle hjälpa. Så jag skrev:

– My bank replied that they cannot see anything else than me. What more can I do? 
To choose the correct amount in the drop down menu is impossible for me. 
– The payment team replied ”Please share the proof of payment with the customer. Kindly advise them to contact their bank and trace test deposit amount with the payment confirmation.”

– Please share the proof of the payment with the payment team so that they can see that the amount is too big compared to the numbers in the drop down menu. My bank has already traced the test deposit amount and confirmed its size. See the attached file. Since I cannot verify my account because of this technical issue of yours I will not use Adsense any more. 

Så Google Adsense är ett avslutat kapitel för min del. Tekniken håller inte måttet. Inte kundtjänsten heller när de inte verkar förstå vad jag skriver.

Kort analys av Alphabet-aktien inför 2022

Mina erfarenheter av att byta bankuppgifter säger inget om resten av Alphabets tjänster. Jag har dessutom goda erfarenheter av Adsense sedan tidigare.

Sannolikt är Alphabet ett framtidsbolag i en spännande bransch. Deras sökmotor och annonseringen runt sökresultaten är det som är hjärtat i koncernen, inte att ha annonser på andra sajter som min. Mobiloperativsystemet Android är ett annat hjärta.

Ett P/E-tal på under 30 för en marknadsledare som växer så pass snabbt än är intressant. Jag har gärna exponering mot Alphabet-aktien via olika kompletterande fonder, som de jag har i PPM.

Apropå framtidsbranscher och bolag – missa inte min nya bok i ämnet. 🙂

Pengar och konto hos Vulkan Media är borta

Vill du bli författare bör du fundera en gång till om du tänker ta hjälp av Vulkan för ge ut din bok. Redan 2013 skrev jag om hur Vulkan Media vägrade betala ut min lilla summa i författarroyalty. Det som skett nu är att mitt konto verkar vara borta och med det pengarna.

Det här handlar nästan bara om principen, inte det ekonomiska. Jag kan inte logga in och jag kan inte få ett nytt lösenord heller. Supporten svarade häpnadsväckande nog med att skicka en länk till deras bloggs wordpress-login!

Från en så kallade produktägare fick jag nämligen svaret att:

Du bör kunna logga in här www.vulkanmedia.se/wp/wp-login.php

Vill du bli författare bör du fundera en gång till om du tänker ta hjälp av Vulkan för ge ut din bok. Bilden föreställer deras wordpress-login som de skickade länk till. Undrar varför.

Mina uppenbara följdfrågor har jag inte fått något svar på.

En annan sak som inte är helt positiv med förlaget i fråga är att jag hela tiden måste godkänna cookies. Spelar ingen roll hur många gånger jag klickar på den gröna Acceptera-knappen, varje ny sida på webbplatsen kräver ett nytt godkännande. Det här är enda sajten någonsin där det varit så.

Även andra har haft problem med Vulkan Media

Jag har även hittat den här kritiken mot hur Vulkan kan agera mot sina författare och kunder. Jag vet inte hur representativt det inlägget är, men jag är inte förvånad.

I maj i år fick jag mejl från en läsare som hade följande klagomål om Vulkan Media:

”• Vi har försökt komma i kontakt med er och ringt er vid många
tillfällen på telefon 08-124 460 60. Vi blir där ombedda att vänta och
får lyssna på musik under någon minut innan ni alltid återkommer med
beskedet att alla era handläggare är upptagna.

Mail och skriftlig korrespondens: Det har även varit väldigt svårt att
få till rättelser för felaktiga uppgifter i samband med våra titlar.
Flera mejl från oss har inte besvarats. Efter att vi skickat två
pappersbrev till er har korrigeringar gjorts.

Vi har inte fått någon bekräftelse på att detta var gjort, och inte
heller fått svar på de frågor vi ställt i brev och mail.

Vi har inte fått någon som helst redovisning om sålda böcker. Även om
försäljningen varit låg ska den redovisas till oss.

Er söktjänst är inte tillfredsställande. Det är svårt, näst intill
omöjligt, för personer att söka på våra böcker om de inte har den
korrekta titeln eller ISBN-numret.

Slutet

Jag kommer inte att försöka bevaka mina pengar hos det så kallade förlaget Vulkan något mer. Det är ett återvändsgränd och jag har för mycket annat bra i livet att fokusera mot. Jag hade gärna behållit mitt konto bara för att de inte skulle kunna ta pengarna, men tji fick jag.

Om Vulkanisterna AB:s (det vill säga Vulkan Medias ledning/ägare) vill ge en kommentar om allt ovan kontakta mig.

Har du som läsare någon erfarenhet kommentera gärna.

Alla steg för att starta aktiebolag

Att starta aktiebolag kan ha sina fördelar. Jag tycker i grunden ändå att enskild firma är bäst om du har inkomster under brytpunkten för statlig inkomstskatt, inga anställda eller saknar höga fasta kostnader.

Anledningen till att jag nu startat aktiebolag är att jag vill bygga en plattform för framtida affärer och projekt, lära mig hur allt går till samt ha vissa fördelar skattemässigt. Det kommer även att spara en del tid för mig att flytta det mesta in i aktiebolaget.

Det går bra att ha både enskild firma och aktiebolag på samma gång och det kan enligt Björn Lundéns artikel här på hans sajt till och med vara en fördel.

Aktiebolag behöver till skillnad från enskilda firmor ha ett företagskonto på en bank och det kontot kan kopplas direkt till Fortnox bokföringstjänst. Ju mer automatiserat desto bättre.

Delar av mina olika inkomstkällor kommer jag att flytta över från min enskilda firma steg för steg. Alla intäkter och de kostnader som krävdes för att skapa respektive verksamhet ska hamna på samma ställe.

Jag passar även på att lägga ut bokföringen, årsredovisningen och ekonomisk administration på extern firma. Jag orkar inte göra allt själv utan vill frigöra tid till annat.

Här är alla steg som jag gjorde för att starta aktiebolag.

Så startade jag aktiebolag i praktiken

Började med att köpa lagerbolag, det vill säga ett tomt men redan startat aktiebolag. Jag använde bolagspartner.se/ som i praktiken är börsnoterade Fortnox. De klassiska lagerbolagen Grundbulten ägs numera av Fortnox Lagerbolag. Att göra allt pappersjobb själv ville jag inte, utan färdiga digitala mallar och tjänster sparar tid. Att skriva den tråkiga bolagsordningen helt korrekt så Bolagsverket godkänner allt outsourcar jag gärna.

Min verksamhetsbeskrivning fyllde jag via Fortnox Lagerbolags mall.

I praktiken behövde jag ansöka om att registrera ett aktiebolag och skaffa ett företagskonto hos bank på samma gång. En sak i taget går inte. I själva processen hos Bolagsverket för att starta aktiebolaget krävs det nämligen bland annat ett bankintyg/likvidintyg från banken (länk till Bolagsverket) på insatt aktiekapital på 25000 kr. För det krävs det att du har ett aktiebolag som har ett företagskonto.

Banken och företagskontot. Min blivande bokförare rekommenderade Handelsbanken. Jag behövde ringa storbanken och sedan mejla några dagar senare för att de skulle återkomma. Varför det inte finns ett digitalt formulär där man kan ansöka om företagskonto och företagstjänster är för mig obegripligt.

Påminner en aning om när jag försökte ansöka om att göra utlandsbetalningar via Nordea. Det är svårt att bli bankkund ibland, som min krönika hos PA heter.

Två besök på kontoret senare och en massa papper signerade kunde jag skicka likvidintyg för aktiekapitalet och kvitto på betald faktura (betald via nya företagskontot) tillbaka till Fortnox Lagerbolag så de kan skicka allt vidare till Bolagsverket. Första besöket på banken gjorde vi det mesta, men min överföring till mitt aktiebolags företagskonto gjorde jag från annan bank då jag inte var kund hos Handelsbanken sedan tidigare, så det krävdes ett besök till dagen efter. Jag tycker att jag borde ha kunnat få kontonumret en dag tidigare för att kunna överföra aktiekapitalet då och sen göra allt via ett besök på bankens kontor. Eller som sagt ännu hellre signera och fixa digitalt.

Det krävs många fullmakter, då ett aktiebolag är en juridisk person. Jag som (blivande) ägare behöver fullmakter för att kunna göra saker å bolagets vägnar, exempelvis enligt ovan starta ett företagskonto i aktiebolagets/lagerbolagets namn innan det är färdigt och registrerat hos Bolagsverket. Om formalia och byråkrati höjer säkerhet är det bra, men varför inte digitala tjänster även via en storbank som SHB? Alla fysiska papper när det är 2021, men vad vet jag.

Min bokförare står inte som revisor rent formellt i bolagsordningen, utan David på England Partner AB sköter bokföring, betalningar och deklarationer enligt konstens alla regler ändå.

Tidsbesparingar och ännu fler fullmakter. Du bör fundera på hur mycket du vill och kan lägga över på din bokförare. Med företagskonto och en bokförare som via fullmakter hos banken och Skatteverket kan betala in mitt aktiebolags skatt och deklarera kommer jag att spara mycket tid framöver.

Registrera F-skatt, moms och arbetsgivare hos Skatteverket. Det skedde via en blankett som skulle postas på gammalt vanligt vis. För att kunna ta ut lön från mitt aktiebolag krävdes det en registrering via verksamt.se som arbetsgivare till mig själv som enda anställd.

Och jag som svurit på att vara frilans för livet, nu blir jag anställd men vad gör det när det är i mitt helägda AB. 🙂

Registrering av F-skatt och moms krävs för att jag ska kunna börja fakturera för på fakturorna måste de uppgifterna stå.

Det tar tid att starta aktiebolag

Fortnox Lagerbolag var snabba, men Bolagsverket tog drygt två månader på sig att registrera och godkänna mitt aktiebolag. Från juli till september 2021. Fortnox förvarnade mig om 54 dagars väntetid i mejlet sedan de skickat in allt till Bolagsverket.

Skatteverket behövde flera veckor på sig för att registrera F-skatt, arbetsgivare och moms.

Sammantaget en längre och omständligare process än vad jag väntat att starta aktiebolag och jag är ändå civilekonom i grunden. Dessutom är det när bolaget väl är registrerat och klart mycket administration med att flytta saker till aktiebolaget och börja lägga ut och automatisera vissa processer. Mer om det i ett annat blogginlägg.