Bilisten som kommer emot mig har samma stressade och flackande blick som jag. Det betyder att han också letar efter en parkeringsplats och att det inte fanns någon ledig i slutet av gatan. Bara att köra fram till vändplanen och sen tillbaka och fortsätta jakten.
Branta backar uppför och nerför, långa kurvor, svängar och nya gränd. Likt gamar som letar efter ett kadaver cirkulerar vi i området ovanför KTH i Stockholm för att hitta parkeringsplatser. Anledningen är att det är måndag kväll och på tisdagar 00-06 är det parkeringsförbud även för oss som betalar 1100 kr i månaden för att få parkera. Inte för att någon myndighet ska göra något med gatan just den här natten, men förbud är det.
Inte ens övriga tider garanterar de 1100 kronorna någon parkeringsplats nära bostaden, för det bygger på att inte alla platser längs gatan är upptagna. Är de det blir det till att cirkulera även de gångerna.
Den veckovisa stressen över att hitta p-plats innebär att jag och alla andra kör ett fåtal kilometer med många start och stopp. Alla dessa bilar i alla dessa städer som måste leta parkeringsplatser varje vecka sliter både på privatekonomin och på miljön. Sett över ett helt år innebär parkeringsletandet i Sverige att en ansenlig volym med bränsle går åt i onödan(?). Något för politiker att tänka på.

Att äga bil i innerstan innebär också att du måste kunna avgöra om du har exempelvis 4 eller 5 meter mellan två bilar där det inte finns p-rutor utmålade, vilket i mörker och regn inte är så lätt. Är din bil som i mitt fall 4,1 meter lång står du där och kör några decimeter fram och tillbaka tills du inser att det nog inte går. Har du uppåt fem meter mellan två bilar kan det däremot gå om du har en bra dag när det gäller fickparkering, vilket jag i exemplet ovan från 2021 inte alltid hade.
Andra gånger kan det handla om antal meter före ett övergångsställe. Jag frågade en gång en parkeringsvakt exakt var gränsen för tio meter gick. Det går att räkna stenplattorna på trottoaren, för det är tre plattor per meter. 30 plattor blir 10 meter. Det är nödvändigt att räkna, då vissa p-nissar tydligen är mera nitiska än vad denne sa att han var när det gäller decimetrarna. Vissa avrundar till heltal meter, andra räknar centimeter. Det finns alltså lite olika hårda bedömningar bland parkeringsvakterna i Stockholm.
Lägg till vägtullar, koldioxidskatter, trafikförsäkring, biltvättar, däckbyten och att ingen kallade oss till någon årlig service förrän vi fick körförbud. Gyttret av alla trafikljus, vägar, körfält och adresser är dessutom stort för mig som tog körkort i en småstad som Falun.
Att äga bil i innerstan kräver oerhörda mängder tid, energi och en fet plånbok. Tack vare politikernas miljöskatter på drivmedel och annat är det en klassfråga. Måtte jag aldrig hamna i det läget igen. Nu bor jag åter utanför innerstaden och har en alldeles egen p-ruta för 315 kr i månaden och det precis utanför porten.
Å andra sidan slog bränslepriserna under början 2022 alla rekord. Alltid blir du rånad, på pengar eller på tid och energi.

Eller vad säger ni andra som har bil och bor i centrum i en svensk stad? Kan man klara sig utan bil så gör man det, eller flyttar.




