10 enkla knep för att avslöja spam

Ska du skydda din förmögenhet och din privatekonomi är det viktigt att aldrig klicka på fel länkar eller öppna fel bifogad fil i din mejlkorg. Här är mina tio ganska enkla knep för att avslöja spam och bedragare.

1 Uppenbara felstavningar som ingen bank skulle göra.
2 Uppenbart oseriös epostadress, då ingen bank eller seriöst företag skulle ha en lång krånglig @gmail-adress att skicka från. På PC/laptop går det ofta att ha muspekaren ovanför avsändaren i mejllistan i inkorgen så ser du avsändermejlen utan att öppna mejlet.
3 Får du ett mejl där din epost endast finns med i hemlig kopia och inte i till-fäletet är det ett massutskick. Om de ändå försöker få det att låta som att du och ingen annan har chansen att uppnå något helt otroligt är det fejk.
4 Opersonligt mejl där ditt namn inte nämnts och det ändå är du som har ”den stora chansen att bli rik”.

Från min skräpkorg kommer här ett exempel på de fyra punkterna. ”Eropean Investment Bank” finns förstås inte på riktigt:

Ska du skydda din förmögenhet är det viktigt att aldrig klicka på fel länkar eller öppna fel bifogad fil i din mejlkort. Här är några enkla knep för att avslöja spam och bedragare.

5 Är det för bra för att vara sant är det falskt. Alla gånger du får chansen att tjäna eller få en stor summa pengar utan särskild motprestation är det bluff. Det gäller även om det är romansbedrägerier. Skulle du mot förmodan få pengar handlar det om penningtvätt och du är då ändå inblandad i kriminalitet. Och pengarna får du ändå inte behålla, oklart hur de i så fall skulle tas ifrån dig.

Det är i vart fall inte lönsamt att svara på dessa klassiska nigeriabrev i modern tappning . Även punkterna ett till fyra ovan är aktuella.

Du får aldrig stora summor bara så där. Varning!

6 Klicka inte på suspekta länkar. Fakturor är ett vanligt sätt att lura folk på pengar med. Stor varning om du inte ens är kund hos bolaget i fråga. Då är det nog inte det bolaget som mejlat dig utan någon annan.

Här ett spam jag fick från någon annan än Loopia (där jag inte är kund):

Av mina enkla knep för att avslöja spam är ett att inte klicka på suspekta länkar. Här ett spam jag fick från någon annan än Loopia.

Vi praktiserar punkterna ovan genom att titta på brevhuvudet. Det är viktigt att du lär dig ha det som rutin. Ofta överst i varje mejl står från och till vem som mejlen har skickats till.

Här försöker de luras med att mejla från en adress som innehåller siffror och sen punkt skyltmastaren. Det är inte ens snöbolls chans i helvetet att Loopia skulle mejla från denna:

Inte en snöbolls chans i helvetet att Loopia skulle mejla från en sådan adress.

7 Lär dig ta reda på vart klickbara knappar/grafik i mejlen går. Med PC/laptop och gmail är det bara att föra markören över länken så ser vi längst ned till vänster i webbläsaren vart du hamnar om du klickar.

Att Loopia skulle använda en länk som den nedan för att hantera fakturor har samma odds som att både jorden och mars är platta och att Arne Anka är FN:s generalsekreterare.

Att Loopia skulle använda en länk som den nedan för att hantera fakturor har samma odds som att båda jorden och mars är platta och att Kalle Anka är FN:s ordförande.

8 Uppge aldrig personuppgifter och bankinformation i mejl när du inte personligen känner avsändaren.

Och Tele2 (där jag är kund) skulle aldrig mejla mig och fiska uppgifter från denna epost:

9 I sociala medier får du se upp så ingen låtsas vara en mer eller mindre känd person med många följare. Den typen av Nigeriabrev från fejkade konton har jag skrivit om här.

10 Se även upp för lösenordsfisket på sociala medier.

Det var mina tio enkla knep för att avslöja spam och för att skydda oss mot bedragare på nätet.

Fortsatta problem för författare hos Vulkan

Självpubliceringsförlaget Vulkan Media fortsätter att ha samarbetssvårigheter. I alla fall enligt mejl som kommit till mig. Senast jag rapporterade om Vulkan var 2021, då jag noterade att de tagit alla mina pengar.

Vulkan är i ett fall så försenade att avtalets skrivning om rätt att återta upphov och få ersättning gäller. Detta enligt författaren, som menar att Vulkan Media hävdar att tiden ska räknas från ett annat datum än det då parterna skrev avtal. För att försvara sin position anlitar Vulkan Media en förmodligen dyr och känd jurist. Inte ens förlikning är det tydligen tal om.

En annan författare mejlade till mig om att Vulkan har till exempel skrivit att de har redovisning vid två tillfällen/år; 30 juni och 31 december. ”Har mailat dem tre gånger och frågat om hur detta kommer redovisas för mig men fortfarande inte fått något svar.”

De som hör av sig till mig är inte nödvändigtvis representativa för Vulkan Medias kunder. Det är ändå anmärkningsvärt att inget annat self publishing-förlag, självpubliceringsförlag, får klagomål inskickade till mig.

Vulkan Media ägs av Bookea Vulkan Group AB, som därmed är ytterst ansvariga. Självpubliceringsförlag innebär att du som författare betalar utgivningen och tjänsterna du får av förlaget. Andra förlag tar hela kostnaden själva, men är då mycket restriktiva med vilka manus de alls ger ut.

Tre frågor och svar till Vulkan

Jag mejlade Vulkan för att få deras version av samarbetssvårigheter, förseningar och kundnö´jdheten. Svaret kom via kundtjänstens mejl och jag ser inget personnamn i svarsmejlet.

Självpubliceringsförlaget Vulkan Media fortsätter att ha samarbetssvårigheter. I alla fall enligt mejl som kommit till mig. Senast jag rapporterade om Vulkan var 2021, då jag noterade att de tagit alla mina pengar.

Upplever Vulkan några förseningar i förlagsarbetet och är det vanligt?
Nej, det upplever vi inte utan arbetet löper i det stora hela som det ska. I många fall är bokproduktion dock en process som är tidsödande, något som våra medarbetare informerar våra författare om. Det är väldigt ovanligt att en bok blir försenad eller att en leverans inte kommer till återförsäljare eller slutkund i tid. Skulle vi inte leverera i tid skulle vi inte kunna vara leverantör åt till exempel Adlibris. 

Upplever ni på Vulkan några samarbetssvårigheter med författare och hur hanterar ni i så fall det? 
Med den absoluta merparten av våra författare upplever vi inga som helst samarbetsproblem. Tvärtom är de flesta nöjda, såväl med vårt arbete som med slutprodukten, d.v.s. deras bok, vi har ett stort antal återkommande kunder och får många nya kunder på rekommendation. Vi arbetar proaktivt och förklarande under projektledningsfasen och är öppna och tydliga med vilka tidsramar och förväntningar som gäller, något som de flesta uppskattar. Reklamationer ligger under en procent! Men oavsett detta så är det alltid trist när vi inte lyckas uppfylla författarens förväntningar. I förekommande fall har vi en dialog med författaren i syfte att möta upp hens förväntningar och finna en lösning som fungerar för alla inblandade. Utgångspunkten är att alltid lösa det problem som lett till missnöjet, till exempel om boken har trycktekniska felaktigheter erbjuder vi självklart ett omtryck av upplagan. 

Hur skulle ni beskriva er kundnöjdhet?
Vi har en mycket hög andel nöjda kunder, men då Vulkan är Sveriges största företag inom egenutgivning och ger ut ett mycket stort antal böcker varje år, över 1 300 titlar per år, händer det tyvärr ibland att författare blir missnöjda. Detta är självklart väldigt tråkigt och något vi ser allvarligt på, då vi har maximal kundnöjdhet som mål, och därför arbetar vi löpande med att förbättra rutiner och processer. Något vi infört är till exempel informationsmaterial som under resans gång mot publicering förklarar vad som ska göras och varför, eftersom missförstånd ofta bottnar i en okunnighet om vilka moment som tar tid och varför. Vi arbetar vidare med att mäta bl.a. svarstid i vår kundtjänst, och nästintill alla som kontaktar oss får svar inom ca 24 timmar (på vardagar), dessutom levereras en stor del av de titlar vi ger ut till våra författare tidigare än till projektestimat.

Uppdatering av framtidstrendernas fondportfölj

Framtidstrendernas fondportfölj för barnsparande har jag reviderat lite grann. Två fonder åker ut och en ny har tillkommit.

Fondportföljen är mitt förslag på fondsparande till din pension eller till dina barn och barnbarn. Fonder på verkligt lång sikt. Det är för dig som inte vill ha investmentbolagsaktier eller annat upplägg, för vill du verkligen vara passiv är det fonder som gäller.

Framtidstrendernas fondportfölj för barnsparande har jag reviderat lite grann. Två fonder åker ut och en ny har tillkommit.

En ny fond. Det som hänt sen sist är att PriorNilsson Globala Utdelare har tagit plats i portföljen. Det beror på att det är den kanske enda traditionella fonden som verkligen bara satsar på utdelningshöjande bolag. Minst 15 år av höjd utdelning är kravet.

PriorNilsson Globala Utdelare är en vanlig fond även på så sätt att den inte ger utdelning.
– Alla utdelningar stannar i fonden och återinvesteras. Inte nödvändigtvis i samma papper, utan jag återinvesterar utifrån bäst risk/reward. Oftast i namn som jag tycker ser billiga ut jämfört med övriga portföljen och på ett sätt som balanserar portföljen avseende geografi och diversifiering. Utdelningarna sätts alltså i arbete löpande medan de kommer in. Det brukar komma in utdelningar från ungefär 10–15 portföljinnehav per månad, svarar förvaltaren Jonas Skilje.

Två fonder åker ut. Strand Småbolagfond och Swedbank Robur Ny Teknik får lämna portföljen av lite olika skäl. Portföljen blir mer renodlad mot aktier utan Strandfonden. Utan Swedbank-fonden är Lannebo Teknik ensam kvar inom digitalisering och IT och jag tycker det räcker.

Uppdatering av inlägget den 17 oktober 2023: Stycket om nya fonden ger utdelning eller inte.

Zaptec – aktien och laddboxen

Jag har börjat använda laddboxen Zaptec Go och den fungerar bra. Aktien har under 2023 haft det tuffare då bolaget går med förlust.

Laddboxen är enkel att nå via sajten/appen om man vill för att se statistik och annat.

Det gäller tydligen att välja en som känner av hur mycket du kan ladda bilen samtidigt som du kör spis och tvättmaskin etc. Det handlar tydligen om det maximala antalet ampere som det går att ha i huset. Smarta laddare ska tydligen inte göra så att det går en propp/säkring om man kör allt samtidigt och hittills har det funkat för mig.

Jag har börjat använda laddboxen Zaptec Go och den fungerar bra. Den är enkel att nå via sajten/appen om man vill för att se statistik och annat.

Grön teknik-avdraget halverade min inköpskostnad. Trevligt att få tillbaka lite av all skatt jag betalar till det offentliga.

Zaptec-aktien fortsatt spännande chansaktie

Jag tycker att Zaptec-aktien är fortsatt en hyggligt bra chansaktie om man tål lite högre risk. Intäkterna per aktie pekar fortsatt uppåt och förlusten per aktie verkar minska. Aktien har rasat från grön teknik-bubbelnivåer till i alla fall klart lägre nivåer.

Som alltid med bolag utan lönsamhetshistorik är det svårt att värdera aktien. Vilken framtida lönsamhet blir det egentligen?

Jag satsar inte på Zaptec-aktien själv. Däremot är jag nöjd ägare av laddboxen.

Läs mer tips om chansaktier och framtidsbranscher i min bok Hitta trenderna som gör dig rik på aktier.

Tele2 höjer priset

Tele2 höjer priset för mitt Comviq-abonnemang. För 20 kr mer i månaden får jag mer surf, som jag troligen inte behöver. Nåja, helt okej ändå och för Tele2 kommer detta troligen att innebära tillväxt och även högre lönsamhet.

Frågan är om det kan hjälpa aktien att återta förlorad mark. Och i bästa fall hjälpa mig ur aktien, för jag är inte gift med innehavet. Vi får se om aktieutdelningen inte sänks lite våren 2024.

Hösten 2023 har det framkommit vissa små ljuspunkter för bolaget, som att man inte köpte allt för mycket i spektrumauktionen i Sverige. Kanske krävs inte fullt så stora investeringar framöver trots allt och så länge elpriserna är på bra nivåer kanske även kostnadsinflationen kan bedarra lite.

Tele2 B har fått storstryk av index på lång sikt. Storbolagsindex inklusive utdelningar i gul graf är klart bättre än Tele2 B inklusive utdelningar i ljusgrön graf och aktiekursen med mörkgrön linje.

Tele2 B har fått storstryk av index på lång sikt. Storbolagsindex inklusive utdelningar i gul graf är klart bättre än Tele2 B inklusive utdelningar i ljusgrön graf och aktiekursen med mörkgrön linje.

Hittills enbart en liten upprekyl i aktien. Jag återinvesterar utdelningen som kommer nu i oktober i andra aktier och funderar vidare över Tele2 B. Långsiktigt behåller jag gärna Bahnhof och Broadcom, som jag köpte samtidigt som Tele2 B i maj 2021. De båda aktierna och bolagen går betydligt bättre och det är det som fungerar som vi ska satsa på.

Ett undantag är datorchip- och mjukvarubolaget Broadcom, som rusat tack vare bra rapporter och AI-hausse. Där har jag under sommarhalvåret minskat en del för att säkra lite vinster. Är det en bubbla som spricker ökar jag gärna på lägre nivåer.

Vilse i Tele2:s kundtjänstdjungel

För övrigt har Tele2 en sajt och kundtjänst som ganska enkelt borde kunna berätta vad som ingår för mig som boende i radhus och medlem i samfällighetsföreningen.

När jag går till bahnhof.se kan jag skriva in min adress och se vad de kan leverera.

När jag kontaktar Tele2/Comhem borde de kunna se allt vad som gäller på min adress direkt. Men icke:

  • 1 Jag ringer kundtjänst, knappar in olika val och identifierar mig via bank-id. Får meddelandet att ”det är många som ringer just nu, vänligen försök igen senare, tut tut tut”. Inte ens telefonkö. 🙁
  • 2 Tele2 kundtjänsts chatt svarade däremot snabbt. De såg inget avtal utan trodde att jag bodde kvar på min gamla adress. Efter lite övertalning i ärendet hänvisade de mig till slut till Företag.
  • 3 Företagsavdelningen såg heller inget avtal utan kopplade mig till Ramavtal.
  • 4 Ramavtalkontoret började leta efter vilka som kunde hjälpa mig och gav mig numret till Gruppavtal.
  • 5 Gruppavtal gav mig en del info, som att det inte finns något gruppavtal. Jag blev kopplad till Uppsägning och fakturaärenden (för de såg att jag fått en faktura som jag inte ville ha).
  • 6 Uppsägning och fakturaärenden förklarade vad som gällde i båda(!) mina ärenden. Fakturan jag fått hängde med från förra adressen (och BRF:ens gruppavtal som fanns där) och kabel-TV ingår där jag bor nu via vanlig antennkabel, men någon digital-TV-.box eller liknande ingår inte i det som samfälligheten har.
    Äntligen svar på mina enkla och grundläggande frågor!

Enklare lösning för Tele2:s kundtjänst måste finnas!

En gång i tiden vill jag minnas att Jan Stenbeck tvingade sina direktörer att sitta i kundtjänsten en gång om året. Dagens Kinnevik är sig inte riktigt likt, nu när det är mer tjänstemannastyrt och köper allt fler aktier i stålprojektet H2GS medan man säljer i Tele2 B.