Rule of 20 – tumregel för att värdera börsen

Rule of 20, som på svenska blir 20-regeln, innebär att en börs är billig om aktiernas genomsnittliga P/E-tal plus inflationen är lägre än summan 20.

Första gången jag läste om rule of 20 var på Privata Affärers sajt.

”Storbankens analytiker pekar på det traditionella värderingsmåttet ”Rule of 20” där aktier anses vara köpvärda om marknadens p/e-tal plus inflationstakten ger en summa under 20.”

”För tillfället uppgår summan till runt 25,6 baserat på inflationssiffran i USA på 8,2 procent och aktiemarknadens p/e-tal på 17,39. Enligt Bank of America har ”Rule of 20”-måttet en ”fläckfri historik” när det kommer till att förutspå en tjurmarknad på börsen.”

Tydligen är vi inte i zonen av lågt värderat aktiemarknad än i USA. Det är som jag skriver i aktiechattarna på frågor om när börsen vänder, att långsiktigt gör vi inte det förrän inflationen och räntorna toppar. Just nu är för det hög inflatonsoro.

Jag kan däremot slå fast att 20-regeln ”rule of 20” är en trubbig tumregel som inte ger så väldigt bra vägledning när det gäller tajming. Undantaget är om inflationen rent hypotetiskt faller snabbt för då kommer börsen lätt under gränsen som 20-regeln sätter upp och det sker antagligen samtidigt som börsen börjar gå bra.

Sett under de åren 2000-2020 har inflationen varit stabil. Därför har det handlat om börskurserna och bolagsvinsterna, för det är täljaren respektive nämnaren i P/E-talet. Resultatutvecklingen förvisso väldigt viktig för hur börsen ska gå långsiktigt, men det kommer att ta tid innan lågkonjukturen är över så bolagsvinsterna återigen kan börja stiga och driva upp aktiemarknaden.

En mer aktiespecifik regel är rule of 40.

Wihlborgs står stadigt i fastighetsfrossan

Det kontorsfokuserade Wihlborgs finns i Utdelningsfavoriter by Hernhag och niomånadsrapporten 2022 blev ännu ett bevis för att kontorsdöden inte finns. Tvärtom rullar nettouthyrningen på och har stigit med rekordhöga tal under de senaste tolv månaderna.

Sammantaget var det enligt mig en stabil rapport (Q3 -22) från Wihlborgs och aktien ligger ännu säkert i sparboxen.

Det framgår av kvartalsrapporten som du hittar här.

Wihlborgs påpekar även de starka finanserna i rapporten i form av en soliditet på 41 procent och en belåningsgrad på 49 procent. Obligationer står nu för endast 10 procent av låneskulderna.

Enligt vd Ulrika Hallengren fortsätter fastigheterna att stiga i värde. ”Under det tredje kvartalet hade vi positiva värdeförändringar på våra fastigheter om 40 Mkr.”

Substansvärdet fortsatte öka och ligger nu på 89,28 kr per aktie, jämfört med 87,60 kr per aktie vid halvårsskiftet.

Likt Castellum är tillväxttakterna instannande. Sammantaget var det enligt mig en stabil rapport från Wihlborgs och aktien ligger ännu säkert i sparboxen. Förvaltningsresultatet per aktie täcker utdelningen med marginal.

Med skakiga finansmarknader är det ändå värt att hålla lite extra koll på fastighetsaktierna.

Brant fallande tillväxttakter i Castellums Q3-rapport

Fastighetsbolaget Castellum har levererat sin niomånadersrapport (Q3) 2022. Jag tycker det ser bra ut. Här kommer därför en liten analys av Q3-rapporten och aktien.

Substansvärdet har ökat till 259 kr per aktie. Tvärt emot hur aktien gått i år fortsätter bolaget att skapa värde per aktie.

Det viktiga förvaltningsresultatet per aktie ökade med 3 procent till 3,36 kr, jämfört med 3,26 kr per aktie för ett år sedan. Tillväxttakten är avtagande, men trots fusionskostnader (Kungsleden), högre energipriser och en högre ränta på lånen pekar det ännu uppåt. Sannolikt kommer en svacka i förvaltningsresultatet framöver.

Värdeförändringarna för fastigheterna är fortsatt uppåt, men även här pekar tillväxttakten rakt nedåt och jag utgår från att värdena kommer att börja falla under det kommande året.

Castellum ökar förvaltningsresultatet och substansvärdet, men tillväxttakten är svagare nu. Sammantaget ändå en stabil Q3 rapport för 2022.

Finanserna uppges av vd Rutger Arnhult vara betryggande trots en svag obligationsmarknad. ”Bolaget har utrymme att vid behov ersätta obligationer med befintliga kreditfaciliteter.”

Det låter bra och flexibelt tycker jag, även om vi ska minnas att det ändå innebär högre räntor och därmed mer räntekostnader när lånen läggs om. Det positiva är att det i vart fall inte kommer att krävas panikförsäljningar av fastigheter för att amortera eller slutbetala lån.

Att bolaget ser en ökad återgång till kontoren är en annan intressant sak att ta med sig. Vänder konjunkturen ned på riktigt framöver lär det bli tuffare. Bra därför att en nedgång sker från riktigt bra nivåer. Castellum har hunnit bygga sig starka i tid.

Mina bästa aktietips – vilka aktier rekommenderar jag?

Investeringsmässigt är det för långsiktiga investerare säkert bra lägen nu och under det kommande året. Det är svårt att säga vilka mina bästa aktietips är, när jag får en fråga. Därför tipsar jag så gott jag kan. Är det svårt att ranka och välja ut aktier i hasten så är det. Målet är att ge inspiration mer än en direkt rekommendation.

Aktuella aktietips kommer jag ofta med i aktiechatten hos Privata Affärer. Varje fredag kl 10-11 kör vi en livechatt.

Tre av mina bästa aktietips, eller åtminstone tre bra tips för inspriration, kom i denna aktiechatt på PrivataAffarer.se.
Tre av mina bästa aktietips, eller åtminstone tre bra tips för inspriration, kom i denna aktiechatt på PrivataAffarer.se.

Jag har inte så mycket tid på att svara då tiden är begränsad och frågorna är många. Jag hinner inte ens svara på alla, men jag väljer att svara på de jag kan. När jag rekommenderar aktier blir det i bolag som jag känner till sedan tidigare om som jag tycker ser intressanta ut för tillfället.

Mycket beror på vilken aktiestrategi du har samt vad du är ute efter för typ av aktie och risknivå. Lär känna dig själv som investerare! Vilka mina bästa aktietips är med andra ord upp till dig att avgöra.

Det gäller oavsett om du frågar mig via aktiechatten, sociala medier, kommentar till inlägg på denna sajt eller epost.

Fler aktietips som inspiration

Generellt gillar jag förstås aktierna i min Utdelningsfavoriter by Hernhag. Det är en långsiktig investering och satsning och jag säger inget om tajmingen exakt här och nu i de enskilda aktierna. Med det sagt reviderar jag portföljen två gånger om året eller vid behov.

Än mer basaktierna med utdelningsprägel är för långsiktigt och passivt sparande och inte någon rekommendation på kort sikt. Basaktierna ger dig inspiration för aktier i olika branscher och som passar en del olika aktiestrategier.

Utdelningstopplistornas aktier är ett annat sätt att få fram förslag på investeringar, men det är inte så att jag direkt rekommenderar alla de aktierna. Att hålla koll på börsens stabilaste utdelningsbolag är däremot bra. När respektive aktie är köpvärd och för vilken typ av aktieportfölj är en annan fråga.

Lite högre risk finns i mina specialportföljer som jag förvaltar som aktieindexfonder. Som enskild aktie är jag lite tveksam till vissa bolag, men som en del i en portfölj kan det vara en bra chansning. Hög risk och även hög potential kräver stor riskspridning och innebär att vi bör ha en endast liten andel i varje aktie. Jag har dessutom endast små positioner av min portfölj i varje fond.

Alla råd och rekommendationer jag ger är generella och publicerade offentligt via min sajt och Privata Affärer. Då blir det journalistik och allmän information.

Höstrevideringen 2022 av Utdelningsfavoriter by Hernhag

Det är dags för höstens genomgång av Utdelningsfavoriter by Hernhag. Det blir även en analys av Intrum-aktien.

De tio aktierna i Utdelningsfavoriter by Hernhag behåller jag under det kommande halvåret. Då tar vi nästa revidering. För tillfället är jag nöjd med aktierna och tror på bolagen framöver. Med det sagt kan jag alltid löpande från en månad till en annan byta ut en aktie om jag tycker det är nödvändigt.

Direktavkastningen i Utdelningsfavoriter by Hernhag är i genomsnitt 4,1 procent, vilket är klart högre än de 3,2 procent vi hade vid starten i mars 2022 när kurserna stod högre. Om bara bolagen behåller eller ökar utdelningen framöver får vi helt enkelt mer för pengarna nu, det vill säga värderingen har gått ned.

Det är dags för höstens genomgång av Utdelningsfavoriter by Hernhag. Det blir även en analys av Intrum-aktien. Här är tabellen över hur sparboxen ser ut nu i september 2022.
Tabellen över sparboxen syns bäst för dig som har laptop och stor skärm. Har du mobil får du zooma in rejält. Kursdatum är per 29 september. Nedan gör jag en analys av Intrum-aktien då direktavkastningen blivit misstänksamt hög där.

Vissa av aktierna har haft en oroande kursutveckling och en av dessa är inkassobolaget Intrum.

Kort analys av Intrum-aktien

Intrum-aktien har fallit 29 procent på en månad och direktavkastningen har därför stigit till misstänksamt höga 9,5 procent. Även om jag fortsatt gillar Intrum finns det uppenbarligen en del svårbedömda risker i deras stora satsningar i Sydeuropa.

Senast nedskrivningar och förlust på några miljarder kr, se pressmeddelandet på intrum.com. En nedskrivning av ca 2 procent av kreditportföljen är inget avgörande för bolaget. Det är negativt, men kursraset motiverar mycket värre händelser.

Marginalerna kan försämras i dåliga tider, men det är också då som utbudet av skulder att driva in ökar. Affärsområdet Kredithantering är Intrums verksamhet för inkasso på uppdrag av kunder och bland annat här ska sparprogrammet One Intrum förbättra marginalerna framöver.

Intrums finanser ser okej ut, även om soliditeten är låga 27 procent. Det är en vanlig nivå för att vara Intrum. Nettoskulden är hög jämfört med rörelsevinsten före avskrivningar (EBITDA). En risk framöver är den för stigande räntekostnader när obligationer ska läggas om 2023 och 2024.

Varje nedgång i marknaden har unika inslag och vi får se hur bolaget klarar sig den här gången. Det har historiskt sett inte varit några djupa dalar. Utdelningshistoriken imponerar med i nuläget med 16 år utan sänkning.

Vinstprognoserna på sajten Marketscreener är optimistiska med en liten svacka i år och sen stigande resultat 2023 och 2024. Vinsten väntas bli 29,30 kr per aktie år 2023, vilket ger ett P/E-tal på misstänksamt låga 4,7.

Affärsvärlden är mer negativa i en analys som de nyligen gjorde. Tidningens prognos är vinsttapp nästa år och därmed ett P/E-tal på 5,8 med en aktiekurs på i skrivande stund (kvällen den 29 september 2022) ca 139 kr. Detta är prognoser som analytikerna gjort innan ovan nämnda vinstvarning för i år.

Oavsett är det låg värdering, som om marknaden trodde på ett rejält vinsttapp. Även med mycket låg tillväxt vore en värdering på tio gånger årsvinsten mer rimlig.

Jag ger aktien fortsatt förtroende i sparboxen även om kursutvecklingen bekymrar mig.

Utdelningen stod sig till och med i coronakraschen på börsen 2020 då vissa verksamheter stängde ned i Sydeuropa. Intrum klarar utdelningen rent kassaflödesmässigt, så det är upp till styrelsen att behålla den 16 år långa sviten utan sänkningar.

Annars är aktien i sparboxens segment med aktier som antingen har extra stabilitet eller hög direktavkastning. Intrum hör till det sistnämnda och även med en liten utdelningssänkning blir direktavkastningen hög.

Kommentarer om innehaven i sparboxen

AAK – Fettillverkaren har stabila intäkter från dagligvaruhandeln. Uttåget från Ryssland gör att årets resultat innehåller ett hack. Genomsnittlig värdering.

Axfood – Dagligvarubolagets butikskedja Willys lågprisprofil gynnas i tuffare tider när pressade konsumenter söker låga priser. Hemköp får det kanske lite tuffare. Hittills under 2022 har koncernen ökat marknadsandelarna och marginalerna i detaljhandeln. Axfoods nya toppmoderna logistikcentra öppnar portarna 2023 och jag är alltid lite nervös med förändringar inom logistik. Okej värdering efter kursraset nyligen.

Bahnhof tuffar på bra i år igen. Nästan lite lägre värdering för bredbandsbolaget än vanligt.

BTS – Vinstutvecklingen ser ännu bra ut och utbildningsbolagets värdering är högst genomsnittlig. Historiskt sett har det inte varit allt för djupa svackor i lågkonjunkturer.

Castellum – Antingen kommer det en kris för bolaget eller så är det ett riktigt bra köpläge. Mycket starkt första halvår och en till synes klart lägre värdering än vanligt.

Hexagon – Vinstförbättringen måste hålla i sig för att motivera IT-bolagets värdering. Fortsatt mycket lovande tillväxtförutsättningar för 2020-talet.

Intrum – se ovan.

Investor – Substansrabatten ligger på 16 procent och enligt IBindex är det ganska normalt.

Softronic – Värderingen har sjunkit efter svag kursutveckling. IT-konsulten har ofta lite slagig resultatutveckling mellan kvartalen, men långsiktigt pekar det ännu fint uppåt.

Wihlborgs – Fastighetsaktien har fallit mindre än Castellum i år och har mindre substansrabatt på 23 procent jämfört med Castellums 52 procent. Källa FBindex. Värderingen känns låg om det inte blir höga vakanser.

Automatisk återinvestering av utdelningen om du vill

När det gäller möjligheten att få utdelningen att bli återinvesterad automatiskt går det bra att fixa via Levler. Du väljer själv om du vill ha utdelningen återinvesterad eller inte. Det kostar inget extra.

Klippet ovan kan du även hitta här på min YouTube-kanal. Prenumerera gärna på den.