Skydda dig mot bedrägerier på Instagram

Instagram har blivit platsen för nya tidens Nigeria-brev. Bedrägerierna går ut på att låtsas vara en ”insta-kändis” och sedan börja följa den personens följare. Framförallt kommer bedragaren att skicka DM (meddelande) till kändisens följare och då sälja in ett oseriöst krypto- eller trading-erbjudande.

I alla fall gör de det när jag och andra drabbas på Instagram.

Så skyddar du dig mot bedragare på Instagram

1 Kolla alltid upp avsändaren som kontaktar dig via DM (meddelande). Sök och kolla om det finns flera användare som är mycket lika, försök hitta den äkta. Ofta är det den med flest följare.
2 Var mycket skeptisk och ha som regel att tacka nej.
3 Tacka alltid nej om det handlar om snabba vinster och rikedomar av något slag, exempelvis kryptotillgångar och trading.
4 Se upp för lösenordsfiske där en känd eller okänd person ber dig skicka en länk du får på SMS.

Så vet du att det inte är jag som kontaktar dig.
* På Instagram och Twitter har jag aldrig specialtecken i mitt användarnamn. På Instagram har jag ett bindestreck efter mitt namn och innan några ord om aktier, men inte i användarnamnet/usern.
* Inga underscore/understrykning eller siffror.
* Jag lovar aldrig ”enorma och stora vinster”. Som du vet är jag långsiktig och vill guida dig att bli rik över tid.
* Jag skriver god svenska om jag kontaktar någon.

Läs mer om mina sociala mediekanaler och var du hittar de här. Info finns en bit ned på den kontaktsidan.

Som synes heter jag bara marcushernhag i användarnamnet på Instagram. Det ska inte vara några dubbla bokstäver heller.
Som synes heter jag bara marcushernhag i användarnamnet på Instagram. Det ska inte vara några dubbla bokstäver heller.

Hur jag har råkat ut på Instagram

En följare skickade mig denna skärmdump av ett fejkkonto. Bedragaren är tydligen baserad i Nigeria, så vi pratar om ett klassiskt Nigeria-brev där bedragarna stjäl en identitet och sen ljuger för att lura av dig pengar.

Jag har inget med detta konto att göra och tar allt avstånd från det. Trist när folk stjäl mitt foto och inlägg för att lura folk.

Många läsare har hört av sig om de olika kontona och ingen har hittills trott det varit jag. Risken gör att jag ändå måste varna och informera.

Själv är jag i regel blockad och kan inte i inloggat läge på mobilappen se vilka fejkkonton de lagt upp när de låtsas vara jag. Det gör det lite svårare.

Finns saker att förbättra för Instagram

Det borde gå att överhuvudtaget få ett verifierat konto på ett rimligt enkelt vis. Det gör det tyvärr inte och jag är inte ensam om att undra varför vi egentligen inte får verifiera våra konton. Att följa instruktioner som bland annat går ut på att skicka kopia på passet hjälper inte. Som offentlig person vill man ju kunna ha en verifieringssymbol så att man inte kan blandas ihop med bedragarna.

Alla som kan bör blocka och anmäla fejkkonton i Instagram-appen. För mig som drabbad finns det fler sätt att anmäla och motverka bluffmakarna. Ofta fungerar det att anmäla ID-kapning. Här är ett undantag:

En gång när jag skulle anmäla en ID-stöld skrev jag fel i en eller två av rutorna i formuläret och fick höra detta. ”Ta det lite lugnare”…?” JAG BEHÖVER VÄL FÖR F*N INTE LUGNA NER MIG!!! 🙂

Det finns även saker som polisen kan förbättra. Se mitt inlägg om det perfekta brottet som handlar om hur lätt bedragarna kommer undan.

Apropå säkerhet, glöm inte min sammanställning av hur du skyddar din privatekonomi och identitet på nätet.

Öka chansen till ekonomiskt oberoende med rätt procentsats

Fyraprocentregeln innehåller många detaljer kring hur länge ditt kapital räcker då du börjar leva på det. Exakt vilken procentsats du ska börja ta är inte ristad i sten och du kan sannolikt anpassa dig. Gränsen för ekonomiskt oberoende är flytande.

Pensionerade som förväntar sig många år av utbetalningar från sitt sparande kapital bör planera med en relativt låg procentsats. Det är en av slutsatserna i den nu lite ålderstigna artikeln Retirement Savings: Choosing a Withdrawal Rate That Is Sustainable av Philip L. Cooley, Carl M. Hubbard and Daniel T. Walz.

”Early retirees who anticipate long payout periods should plan on lower withdrawal rates.”

Du ökar chansen till ekonomiskt oberoende om du tar rätt procentsats av ditt kapital varje år. Här en tabell över sannolikheterna vid olika tillgångsfördelningar.
Med fyra procent i startuttag och det mesta i aktier så räcker pengarna med stor sannolikhet i 30 år, annars är det lite mer tveksamt. Med kortare uttagsperiod kan du ta större del av kapitalet varje år, lite beroende på hur stor andel som är aktier. Ska du vara ekonomiskt oberoende är det en fördel med mycket aktier och att du klarar dig på 3-4 procent av kapitalet.

Saker som skiljer de olika uttagsperioderna i tabellen ovan är långa perioder av olika svag börs, olika höga räntor och olika hög inflation. Sånt varierat som du vet över tid. Fyraprocentregeln innebär att du ska ta ut mer och mer i takt med inflationen, så sett över 30 år lär mycket ha hänt med dina förutsättningar. Exakt 4 procent av kapitalet gäller bara första året.

Du kompenserar för osäkerheter och risker om du innan du drar dig tillbaka, arbetar ihop ett antal månadslöner eller en årslön och har det på ett bankkonto som buffert. Har mer kapital helt enkelt. Vilket innebär att du med samma årsbudget tar ut en lägre procentsats.

Den enkla lösningen för att förbli ekonomiskt fri är annars att vara redo att dra ned på konsumtionen när värdet på dina tillgångar minskar långvarigt i värde. En tanke är att åtminstone dra ned så pass att du inte tar ut mer och mer varje år i takt med inflationen, utan tar samma belopp varje år tills dina tillgångar värderats upp.

Det är inte nödvändigtvis helt enkelt. Och det kanske inte är så att du absolut måste vara utan andra inkomster i resten av ditt liv. Extraknäck, passiva inkomster och ströjobb finns som alternativ att fundera på.

Dessa aktiedepåer och aktier gäller vid flytt utomlands

Det är mycket som händer med dina svenska aktiedepåer och dina aktieinnehav om du lämnar Sverige och skattskriver dig utomlands.

För alla som kan och vill arbeta från hemmet är boende utomlands en möjlighet som nog allt fler funderar på. För de flesta gäller det enbart perioder under året, men för vissa lockar mer permanent boende och jobb i annat land. Här är reglerna som gäller för dina aktier om du flyttar till annat land.

1 Skriv dig utomlands när du måste. När du bor i ett annat land i mer än sex månader om året är regeln att du ska vara skattskriven där. I praktiken kanske inte respektive lands skatteverk kan hålla koll på exakt hur länge du är i ett land, men om det går att skarva lite är en annan historia. Om rätt ska vara rätt ska du vara skattskriven i det land där du är majoriteten av året.

2 Hemvistintyg till Skatteverket. När du blivit begränsat eller obegränsat skatteskyldig i ett annat land behöver du inkomma med ett hemvistintyg från det utländska landet. Du blir då begränsat skatteskyldig i Sverige och svenska regler gäller inte längre. Detta ska du även meddela dina banker.

3 Ta reda på om du är begränsat eller obegränsat skattskyldig och i vilket land. Det är också avgörande om du efter utflytten är begränsat eller obegränsat skatteskyldig i Sverige. Det är tydligen också möjligt att vara obegränsat skatteskyldig i två länder samtidigt och då är det reglerna i skatteavtalet mellan de båda länderna som avgör din hemviststat, alltså där du har din primära beskattningsrätt. Skatteverket hänvisar till läsning här på deras sajt.

Vad händer då med respektive depåtyp vid utlandsflytt?

ISK (Investeringssparkonto):

Ditt ISK kommer troligen att hanteras som en kapitalbeskattad depå sedan du skrivit dig i annat land. Eller som Avanzas kundtjänst svarar:
”För ett ISK kommer vi att rapportera kontot som om det vore ett Aktie & fondkonto dvs. att du reavinstbeskattas.”

Enligt Skatteverkets svar till mig förblir ISK sannolikt schablonbeskattat om du är obegränsat skattskyldig i Sverige trots utflytten. Sveriges skatteavtal med ditt nya land kan begränsa schablonskatten och även öppna för skatt på dina tillgångar enligt det landets skattelagar. Läs mer hos Skatteverket här.

Är du begränsat skattskyldig i Sverige blir det ingen schablonintäkt. Det är som jag tolkar det detta som Avanza utgår från i citatet ovan. Enligt Skatteverkets svar till mig kan det bli källskatt på utdelningarna, men även det beror på skatteavtalet mellan länderna. Läs mer hos Skatteverket här.

KF (Kapitalförsäkring):

Ditt KF blir fortsatt schablonbeskattat som vanligt med svenska regler oavsett om du är begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige.

Svar från Avanza:
”Om din kapitalförsäkring har öppnats innan du flyttade utomlands är det möjligt att ha kvar kontot då Avanza Pension står som ägare till värdepapperna.”

Gunnar Ihrén som är utredningsledare vid Skatteverkets utlandskontroll förklarar:

”Svenska kapitalförsäkringar beskattas med avkastningsskatt. Försäkringsgivaren är den som är skattskyldig för svenska kapitalförsäkringar och den svenska avkastningsskatten påverkas inte av var innehavaren är bosatt. Det är alltså samma regler för avkastningsskatten (schablonbeskattningen) för svenska kapitalförsäkringar oavsett om innehavaren till försäkringen är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige.”

För övrigt riskerar du att dubbelbeskattas för din KF om du skattskriver dig utomlands.

Det är mycket som händer med dina svenska aktiedepåer och dina aktieinnehav om du lämnar Sverige och skattskriver dig utomlands.

Det är värt att tänka igenom hur dina olika placeringar och depåer påverkas innan du flyr landet.
Det är värt att tänka igenom hur dina olika placeringar och depåer påverkas innan du flyr landet. Välj mellan ISK och KF med omsorg.

Vad händer med aktierna?

Det skatteavtal som du signerat för att kunna handla aktier i USA heter W-8BEN och är då du har svensk nätmäklare mellan Sverige och USA. Ett sådant avtal fyller vi i elektroniskt och det är giltigt i tre år. Flyttar du utomlands kan du inte längre signera samma W-8BEN som vanligt då du inte längre beskattas i Sverige.

Måste jag då sälja alla aktier eller kan behålla dem utan att kunna handla? Frågade jag Avanzas kundtjänst:
Du kommer kunna ha kvar dessa så länge som ditt W-8BEN-avtal är giltigt. När giltighetstiden går ut kommer du som sagt inte kunna förnya ditt avtal och kommer behöva avyttra dina amerikanska innehav inom 1 månad.

Vi har alltså en viss tid på oss innan W-8BEN löper ut och vi måste sälja de amerikanska aktierna vi har i vår svenska KF. Frågan är om inte giltigheten går ut när du skattskriver dig utomlands, i alla fall måste du meddela din bank/depåinstitut det omgående.

Däremot är det inga problem att äga aktier och börshandlade fonder noterade inom EU. Detta enligt nedanstående svar från Gunnar Ihrén, på Skatteverkets utlandskontroll:

”Vilka tillgångar man får handla med inom ramen för en svensk kapitalförsäkring är en fråga som försäkringsgivaren reglerar i villkoren för försäkringsavtalet. Skatterättsligt finns det inga hinder mot att investera i aktier noterade i andra EU-länder via en svensk kapitalförsäkring.”

Vad göra?

Vill du fortsätta handla med aktier utanför EU, som USA-noterade aktier, får du fixa det i ditt nya hemland. Skaffa en bank och nätmäklare i det nya landet och starta lämplig aktiedepå där, liksom teckna skatteavtal som W-8BEN och liknande.

Ska du bo utomlands så mycket att du är skriven där behöver du med andra ord bank, betal- och kreditkort samt annan privatekonomi i det landet.

I princip kan man därför säga att det inte bara är du som flyttar, utan även din privatekonomi och via vilken bank du handlar aktier.

Det finns också risk för att ditt nya hemland har förmögenhetsskatt och att värdet på din svenska kapitalförsäkring ingår där. Det finns även risk för arvsskatt. Numera finns automatiskt informationsutbyte mellan skatteverk.


Det är inlägget är tänkt som en grundläggande genomgång. Jag är ingen skatteexpert och kommer antagligen inte att kunna eller vilja svara på skattefrågor i ärendet.

Ta din trading till nästa nivå med Elliott Wave Theory

Grunderna när det gäller den del av teknisk analys som handlar om vågteorier kan vi lära oss i boken Ta din trading till nästa nivå med Elliott Wave Theory. Den är skriven av Samuel von Zweigbergk, Jacob Persson och Peter Noreklint på företaget Bontazi.

Grunderna när det gäller den del av teknisk analys som handlar om vågteorier kan vi lära oss i boken Ta din trading till nästa nivå med Elliott Wave Theory.

Videomaterial ingår. Ett modernt plus i kanten är att det med boken följer det en en QR-kod till ett stort videomaterial som förklarar och visar. Boken har dessutom massor med bilder, vilket är bra och helt nödvändigt för att förklara diagrammen.

Jag tror till och med att Ta din trading till nästa nivå med Elliott Wave Theory gör sig bäst som videobok än som vanlig analog bok. Kursdiagram är svåra att förklara i text.

Många begrepp. Boken förklarar kursdiagrammen med många olika begrepp som motivvågor, zigzag-rekyl, flats, diagonaler och impulsvågor. Jag funderar ibland om boken förklarar det så lätt som det går att göra. Kanske är det så, men jag som inte använder vågteorier så ofta får kämpa med alla olika ord och för att se skillnad på de olika varianterna av till exempel rekyler.

Jag är dessutom van att använda andra ordval än de som står i boken, exempelvis säger jag uppgångsvågor istället för motivvågor.

Jag brukar vid enstaka tillfällen leta efter femvågssekvenser uppåt och ABC-rekyler nedåt. Det gör jag i både index och enskilda aktier. Arne Talving pratar däremot inte om fem vågor, utan om tre vågor uppåt. Det är samma sak, för tre av de fem vågorna är uppgångsvågor.

Det går säkert att börja praktisera Elliotts vågteorier som en del i en större analys. Jag tror det att det är bättre att man använder Ta din trading till nästa nivå med Elliott Wave Theory som en uppslagsbok eller liknande, än att läsa hela på en gång. Börja praktisera genom att börja räkna vågor och i kursrörelserna tidigt. Det blir nog lättare att hänga med då.

Elliott Wave Theory i praktiken

Jag vet att man kan fånga in en del börspsykologi i kursrörelser via teknisk analys i form av att titta på de olika vågornas/kursrörelsernas toppar och bottnar i graferna. Jag skrev lite om sånt i min första bok.

Jag får erkänna att jag utöver det fortfarande är delvis skeptisk till att räkna vågor. Främst gäller det subvågsräkning, det blir för kortsiktigt för min hjärna. Jag förstår inte hur man i förväg ska veta vilken bokstav eller siffra som ska beteckna de olika vågorna. Visst ritar alla aktiva inom TA om sina scenarier i takt med att saker förändras, men blir det inte då mycket efterhandskonstruktioner?

Jag var skeptiker till börsens vågteorier när jag fick recensionsexemplaret via min Instagramprofil och jag är lite skeptisk fortfarande, men kanske min ökade kunskap nu kommer att ändra på det framöver. Å andra sidan har jag samtidigt tappat självförtroende.

Vågteoriterminologi

Trots mina över 20 år med näsan i aktiemarknadens frodiga mylla fattar jag inte allt i boken. Jag får intrycket att språket är lätt att läsa, fast det blir till slut för många begrepp. Låt mig ge dig ett exempel från sid 85, som kräver mycket tankeverksamhet för mig att förstå, minnas och sen praktisera i vanliga börsgrafer.

Fyra av de fem (sub)vågorna i den sidledsrörelse som kallas för triangel måste vara zigzag-rekyl eller zigzag-kombination, plus att trianglar har max en intern triangel i våg C, D eller E så det ser ut som totalt nio vågor.

Fyra av de fem (sub)vågorna i den sidledsrörelse som kallas för triangel måste vara zigzag-rekyl eller zigzag-kombination, plus att trianglar har max en intern triangel i våg C, D eller E så det om så sker ser ut som totalt nio vågor. Om jag tolkar det hela rätt.

Vågteoriterminologin gör ämnet kanske lite tungt att läsa. Som sagt är videomaterialet då något som hjälper till.

På sid 99 dyker så den här godbiten upp:

Komplexa rekyler kan vara triple zigzags. Det är för många bokstäver i den teoretiska kursgrafen för att jag ska ta mig an det. Istället skulle jag vilja kalla det för ett konsolideringsintervall eller att börsen går sidledes.

Någonstans här känner jag att jag ger mig. Jag orkar inte läsa boken längre. En tredjedel genom boken blir alla dessa termer och bokstäver i kursdiagram något som knäcker min motivation.

Det behöver inte vara bokens fel, utan kan vara ämnet eller mitt fel. Jag har blivit ekonomiskt fri utan EWT och genom att fokusera mot kurstrender och börspsykologi från helt andra synvinklar. Vad marknaden än må signalera via vågor och vad det kan säga, är det inte min väg att vandra i analysen.

Hernhag.se tio firar år

Den 1 mars 2012 började min nuvarande resa som frilansande skribent och författare. Då som frilans för andra gången i karriären startade jag på våren min aktiesajt Hernhag.se. I år 2022 firar vi därför tio år!

Tack alla för de 1,7 miljoner besöken på Hernhag.se under de tio år sajten funnits. Eller de 4 miljoner gångerna, beroende på hur och vad vi mäter. Varje användare (besökare) kan ju återkomma mer än en gång per dag etc.

Jag har använt Google Analytics och nedan ser vi antalet användare sedan 2015 när trafiken började ta sig.

Den 1 mars 2012 började min nuvarande resa som frilansande skribent och författare. Då som frilans för andra gången i karriären startade jag på våren min aktiesajt Hernhag.se. I år 2022 firar vi därför tio år!
Antalet användare per dag 2015-2022 på Hernhag.se.

Min aktiesajt har haft totalt drygt 5,6 miljoner unika sidvisningar sedan starten under första halvåret 2012.

Hernhag.se är i sig inget heltidsprojekt, utan en del av det som jag gör karriärmässigt och privatekonomiskt. Jag har aldrig haft tid att satsa heltid eller ens en fjärdedel av det.

Rent strategiskt är sajten hjärtat i min karriär, då det är den som marknadsför mig och mina produkter, samt att det är bland annat här som jag hjälper alla er som vill veta mer om aktiesparande och hur man blir rik.

De kommande tio åren på sajten tror och hoppas jag ska innebär många fler analyser och andra blogginlägg. Jag ska investera mer tid på sajten och även fortsätta att utveckla innehållet, vilket innebär att jag exempelvis ska fortsätta på den inslagna vägen med aktiekurser. Hittills har jag kurserna för D-aktier, preferensaktier och basaktier.