Hernhags Utdelare. Efter att ha sålt i AT&T i måndags köpte jag i samma andetag aktier i Tele2 och Bahnhof samt i Broadcom.
Tele2 B har fallit i kurs och står nu inte så mycket högre jämfört med när jag tog hem en storvinst där för några år sedan. Samtidigt har bolaget fortsatt att renodla och verkar ha mycket bättre koll på sin långsiktiga strategi än AT&T.
Dessutom försvinner valutariskerna till stor del och källskatten på utdelningarna. Plus att Tele2 B ger samma direktavkastning på 5,4 procent om AT&T kommer att göra efter deras kommande avknoppning och utdelningssänkning.
Jag satte största delen av kapitalet i Tele2, som en lågriskaktie med hög utdelning. Hade det inte varit för att Kinnevik slopat den ordinarie utdelningen och att deras aktie knappt har någon substansrabatt längre hade det varit ett alternativ. Nu blir det bra att göra en återkomst i Tele2 igen. 2018 sålde jag Tele2 och köpte bl.a. Brookfield Renewable, vilket var ett bra byte.
Tele2 har kassaflöden som räcker till investeringar och utdelning, särskilt efter sparprogrammet. Värderingen känns inte längre för hög. Planen är att vara mer långsiktig i aktien denna gång.
Det andra nygamla innehavet är Bahnhof. Kursen har rekylerat och deras utdelningstrend imponerar. Direktavkastningen är heller inte alltför låg, då 1,9 procent är bra för ett tillväxtbolag. Webbhotell och bredband hör framtiden till, men jag önskar att Bahnhof ägde mer infrastruktur.
Mitt inhopp i Bahnhof 2017 var lyckat och precis som i Tele2 hoppas jag vara mer långsiktig denna gång, även om stora kursrusningar och/eller inbromsad tillväxt för bolaget kan få mig att sälja.

Jag fyllde även på mitt innehav i amerikanska Broadcom, som utvecklar allt från teknik som finns i en iPhone till antivirusprogram. Stora utdelningshöjningar de senaste åren och ett kassaflöde som täcker utdelningen.
Broadcom är en bred slagsida mot IT helt enkelt. Bättre tillväxtförutsättningar än AT&T tror jag de har också, utan att risken känns alltför hög. Direktkastningen är 3 procent, vilket är hyggligt.
Sammantaget höjer jag risken och sänker direktavkastningen genom att ha bytt ut AT&T mot Tele2 som lågrisk och Bahnhof och Broadcom som vanliga utdelningsaktier. Läs mer om mina olika delar av aktieportföljen här.
Tillväxtchanserna ökar samtidigt och bonusutdelning från Tele2 kommer redan i sommar enligt planerna. Bahnhof känns som ett bra tillväxtcase även det kommande decenniet och Broadcom ger stabilitet och lagom tillväxt samt bredd mot flera framtidsområden inom IT.
Uppdatering av läget i Tele2-aktien finns här i ett blogginlägg från oktober 2023.



