Efter att ha gjort en strategisk analys av Bilia sålde jag imorse allt i aktien för att rädda den vinst jag hade. Sedan bilförsäljaren på måndagskvällen den 23 november 2020 meddelat att Volvo per den 19 november sagt upp avtalet med Bilia har jag förändrat min syn på branschen. Läs mer i pressmeddelandet (länk till Avanza).
Jag har åtminstone sedan våren 2019 varit neutral eller svagt positiv till biltjänster som reparationer och däckhotell, men nu är jag mer skeptisk. Jag önskar jag hade tagit Volvo Cars köp av Upplands Motor tidigare under 2020 på större allvar, för då hade deras uppsägning av Bilias kontrakt inte varit en sådan negativ överraskning. Marknaden verkar direkt chockad då kursen vid stängning fallit 26 procent.
Å andra sidan är det ännu inte helt ristat i sten att de sagt upp för att aldrig någonsin komma igen, men faran är mycket stor.
Till en början tappar Bilia en hel del försäljning och lite vinst när uppsägningen träder i kraft om ett par år. Mer långsiktigt kan de tappa delar av den viktiga och lönsamma tjänstedelen. För att sälja bilar är inte den primära guldkalven för bolaget, men det är en strategiskt viktig verksamhet för att få in kunder till verkstäderna.
En fara är om fler bilfabriker vill göra som elbilsmästaren Tesla och sälja direkt till konsument. Volvo Cars gör det via Upplands Motor och mer kan komma nu sedan de sagt upp avtalet med konkurrenten Bilia. Sådant elände ovanpå utmaningarna där elbilar (som kräver mindre underhåll/reparationer) under de kommande decennierna kommer att börja ersätta bensinbilar känns det inte bra.
Min aktieanalys i Bilia kommer fram till att jag ska hålla mig undan. Istället ska jag satsa på tydligare framtidstrender och sektorer som inte är under samma omvandlingstryck.
Min reavinst i Bilia halverades vid öppningen i morse, men från de ca 80 kr per aktie jag köpte för våren 2019 fick jag ändå drygt 20 procent i avkastning då jag sålde för ca 97 kr. Jag kan inte klaga på avkastningen en dag som denna.

Skämt åsido, Bilia står nu inför stora utmaningar.
Som vanligt gör du din egen aktieanalys och om Bilia passar in i dina sparplaner. Kanske vet du mer om branschen än jag, i så fall skriv en kommentar nedan.





